Kuvituskuva, jossa naisella on hassu ilme. Nainen seisoo oven edessä, jossa Hengenvaara-kyltti

Kaavi brändää itsensä ihan pimeeksi

Kaavin kunta on ottanut brändityössään vahvuudekseen pimeän ja kunnan uusi brändi saa sloganikseen ”Ihan pimee”.

Pimeän hyödyntäminen on ollut innostava ja monipuolinen lähtökohta kunnan erilaistumiselle. Kaikki on lähtenyt liikkeelle siitä, että Kaavi on yksi niistä harvinaisista alueista Suomessa, joissa vielä aidosti löytyy pimeää. Talvi-ilta saattaa vaikuttaa sysipimeältä, vaikka tosiasiassa keinovalo yltää lähes kaikkialle. Pimeyden teema perustuu myös tutkimustuloksiin: jatkuva valoisuus kuormittaa terveyttä ja saattaa sekoittaa sisäisen kellon.

Kaavin kunnan brändiä on ollut rakentamassa Kissconsulting, joka tekee markkinointia niin kunnille kuin yrityksille.

– Monilla kunnilla on se pulma, että kuntaa ei ylipäätään tunneta. Paikkakunnalle, jota ei tiedetä, ei tule lähdettyä matkailemaan, saati muuttaa tai perustaa yritystoimintaa, toteaa Kissconsultingin toimitusjohtaja, strategia- ja brändikonsultti Maarika Maury.

– Kaavi on ollut rohkea tekemään työtä brändin eteen, jota ei todellakaan voi sanoa latteaksi. Kaavi on osannut valjastaa pimeyden voimat positiivisella otteella ja brändiviestiä voi hyödyntää monipuolisesti ja samalla pitää pieni pilke silmäkulmassa, Maury kiteyttää. 

– Kaavi ei ole kunnista niitä tunnetuimpia, joten haluamme satsata siihen, että Kaavin salarikkauksina tunnetut ihanuudet tulevat päivänvaloon laajemminkin, kunnanjohtaja Harri Korhonen toteaa syistä, miksi markkinointiin ja brändityöhön halutaan Kaavilla satsata.

Brändin ohessa pimeän taivaan ympärille on lähdetty kehittämään myös alueen matkailua. Kaavilla on yksityinen tähtipuisto, pimeätaivaskeskus ja observatorio, joissa voidaan kokea pimeyttä ja tutustua taivaan eri ilmiöihin.

Elämä ei ole mustavalkoista eikä pimeän synkkää – ainakaan Kaavilla. Mukaan mahtuvat kaikki elämänkirjot ja Kaavilla pimeäkin on valoisaa. Pimeyteen liittyy aina valo ja Kaavilla brändiin liittyy myös paljon huumoria ja iloisuutta.

– Tämä ei tarkoita, että jättäisimme huomiotta pimeyteen liittyvät haasteet, Korhonen pohdiskelee.

– Pimeä voidaan kokea ikäväksi tai pelottavaksi asiaksi, mutta sitähän se ei ole, vaan se on luonnollinen osa elämää, kunnanjohtaja Korhonen kertoo. Pimeys pitää kääntää valoksi.

– Pimeys on yksi harvoista todellisista rikkauksista nykymaailmassa, ja kun Kaavi on keskimääräistä pimeämpi paikkakunta, se on meidän rikkautemme, kunnanjohtaja Korhonen tiivistää.

Yhteystiedot 

Kunnan johtaja Harri Korhonen, p. 044 493 8304, harri.korhonen@kaavi.fi

Brändi- ja strategiatoimisto Kissconsulting, Maarika Maury, p. 050 590 0412, maarika@kissconsulting.fi

Siirry takaisin sivun alkuun